יובל לובנשטיין
בשנים האחרונות אנו עדים להצפה של מותגים בינלאומיים בשוק מוצרי החשמל המוצעים לצרכן הישראלי. יש לזכור כי שוק זה שווה ערך בגודלו לעיר גדולה באירופה או בארה"ב.
תחום מוצרי החשמל מאופיין כולו ביבוא של מוצרים מחו"ל תחת מגוון שמות מותג:
• מוצרים אשר נושאים שמות של מותגים שפותחו בארץ ("מותגי משפחה")
• מוצרים בינלאומיים המיוצרים במפעלים ייעודיים תחת שם מותג עם "ניחוח בינלאומי"
• מותגי עילית בינלאומיים המיוצרים במפעלי המותג
המותגים שפותחו בארץ נשאו שמות כמו אמקור, אלקטרו חנן, זק"ש, קנדי, סלמור, פלנרו והמילטון.
מותגים אלה פותחו בדרך כלל על ידי יזם/משפחה ולכן נקראים גם "מותגי המשפחות" . משפחות אלו הקדימו לזהות את צרכי השוק המקומי מחד ומאידך זיהו יצרנים זולים בחו"ל. שוק זה מכונה OEM, ובדרך כלל נשען על חושים עסקיים מפותחים של בעלי המותג תוך ניצול הכרויות וקשרים מסחריים בשוק הישראלי.
הורדת המכסים על מוצרי החשמל הגבירה את כניסת המותגים הבינלאומיים המוכרים (הן מוצרי מותגי העילית והן מוצרי "ניחוח בינלאומי". מוצרים אלו נגסו בנתח השוק של המותגים הישראליים ("מותגי המשפחות") והותירו אותם להתחרות בעיקר בשוק המוצרים הזולים יותר.
דוגמאות למוצרים הנושאים "ניחוח חו"ל": שמות מותג כמו גרץ, פיילוט, אלקטרה, סנסואי, יונדאי ועוד. מותגים אלה הם מותגי אמצע והם נכנסו לרמת המוצרים הגבוהה יותר . הבדל נוסף בין מותגים אלו ל"מותגי המשפחות" הוא שלהבדיל ממוגי המשפחות שחלקן התמקדו במוצרי חשמל קטן ( קומקום, טוסטר, מעבד מזון וכדומה) מגוון המוצרים אצל מותגי "ניחוח חו"ל" הינו רחב יותר, ומתמחה גם בנישות כמו שואבי אבק, כיריים, תנורים, מערכות שמע ואף טלוויזיות ומסכי LCD.
בגדול - נראה ששוק "מותגי המשפחה" הולך ומצטמצם על חשבון גידול של מותגים בעלי ניחוח בינלאומי והמוחזקים על ידי גופי שיווק גדולים יותר.
מגמה דומה ניתן לראות גם בתחום כלי העבודה החשמליים.
בשוק זה נמצאים מותגים מוכרים כמו בוש, בלק & דקר, מקיטה. לצד מותגים אלו ישנם מותגים נוספים, אשר פותחו כולם על ידי יזמים ישראליים והבולטים הם : וולף ויונדאי.
מותגים אלה על אף הניחוח הבינלאומי שלהם, מיוצרים במזרח אסיה, ופיתוח המותג הינו יוזמה ישראלית .
לדוגמא, את מותג וולף פיתח דני קרייזלר ז"ל וממשיך לפתח בהצלחה בנו דרור יבדל לשנים ארוכות. מותג יונדאי, בתחום כלי העבודה, פותח על ידי יוסי ביבס - תוך זיהוי צרכי השוק בארץ למותג שמוכר לציבור הישראלי )מכוניות, ציוד מכאני כבד, טלויזיות) ובעקבות זאת דבר המקנה למוצר אמינות ובטחון בקנייה.
לסיכום: הצרכן אוהב ביטחון במוצר ולכן תמיד יעדיף לקנות מותג עם אבא ואמא ולכן, על ציר הזמן, המותגים המוכרים והבינלאומיים בתחום מוצרי החשמל ימשיכו לדחוק את המותגים הקטנים יותר.
הכותב יובל לובנשטיין הינו יועץ בתחום השיווק והקמעונאות, ושימש בתפקידי הנהלה בכירים ברשתות שופרסל הום סנטר וקנה ובנה.
אני יובל לובנשטיין יועץ עצמאי בנושאי קמעונאות: יעוץ שיווקי לרשתות קמעונאיות יעוץ שיווקי לחברות מוצרי צריכה - חברות יצרניות ויבואניות יעוץ וליווי תהליכי מיזוג בעיקר בדגש השיווקי והעיסקי. קרא עוד על מסחר וקמעונאות בבלוג של יובל לובנשטיין - הסודות מאחורי המדפים